با عینک‌های ورزشی و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید

عینک‌های ورزشی، گونه‌ای از عینک‌ها هستند که بسته به نوع فعالیت ورزشی در آن رشته طراحی و تولید می‌شوند و هرکدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که به ورزشکاران در آن رشته کمک می‌کند تا علاوه بر ایمنی بتوانند آن فعالیت را به نوعی بهتر انجام دهند. 

عینک های متنوع ورزشی متناسب با نوع فعالیت موجود است؛ به طور مثال عینک تنیس، عینک کوهنوردی، عینک موتورسواری، عینک اسکی و غیره که در ادامه قصد داریم با آن‌ها و ویژگی‌هایشان آشنا شویم.

به طور کلی می‌توان گفت که همه این عینک‌ها چند ویژگی مشترک باید داشته باشند:

- راحتی و ایمنی

- حفاظت در برابر اشعه یو وی خورشید

- عدم کاهش گستره دید ورزشکار

- مصون نگه داشتن چشم در برابر خطرات فیزیکی در طول انجام فعالیت ورزشی

اما هر کدام از عینک‌ها نیز دارای خواص ویژه‌ای هستند که با هم بررسی می‌کنیم.

 

عینک طبی ورزشی

برای آن دسته از ورزشکارانی که یک رشته ورزشی را به صورت حرفه‌ای  دنبال می‌کنند و طبیعتا به واسطه آن ساعات زیادی را در روز مشغول آن هستند و چشمان آن‌ها ضعیف است باید عینک ورزشی که استفاده می کنند خواص عینک طبی متناسب با نوع ضعف بیناییشان را دارا باشد.

انعطاف پذیری، ثابت و فیکس بودن روی چشم و همچنین قابلیت تنظیم محل قرار گیری روی چشم از خواص یک عینک طبی ورزشی استاندارد است.

به عنوان مثال حتما بازیکن معروف ادگارد داویتس هلندی را بخاطر دارید. او همیشه در بازی‌های فوتبال عینک مخصوص طبی را به چشم داشت.

 

عینک دویدن

یک عینک مناسب برای ورزش دو ، باید سبک و قابل انعطاف باشد همچنین قابلیت تغییر زاویه لنزها نیز از خواص این نوع عینک به شمار می‌رود. با توجه به نوع این رشته ورزشی،‌ دیگر خاصیت این گونه عینک ها، دارا بودن لایه جذب عرق روی پیشانی برای جلوگیری از ورود آن به داخل چشم است.

 

عینک اسکی

عینک‌هایی که معمولا اسکی بازان از آن استفاده می‌کنند دارای طراحی متفاوتی است و به دلیل اینکه باید دامنه دید گسترده‌تری را به ورزشکار بدهد باید دارای لنزهای برزگ با فریم کم باشد.

همچنین به دلیل سرعت آن‌ها در این فعالیت و احتمال تابش نور خورشید و همچنین بازتاب نور از سطح سفید برف باید خاصیت ضد انعکاسی و محافظتی قوی داشته باشد.

علاوه بر این، یک عینک اسکی استاندارد باید دارای خاصیت محافظتی در برابر سرما و یخبندان را دارا باشد تا چشمان فرد ورزشکار از سرمای هوا مصون بماند.

 

عینک کوهنوردی

خواص عینک‌های مناسب کوهنوردی کمی مشابه عینک‌های اسکی است با این تفاوت که عینک‌های کوهنوردی معمولا طراحی متفاوت تری نسبت به عینک‌های اسکی دارند.

قدرت محافظت در برابر نور خورشید و اشعه یووی، محافظت در برابر سرما، انعطاف پذیری و راحتی و همچنین محافظت در برابر ریزش انواع سنگ ریزه‌ها از خواص یک عینک استاندارد کوهنوردی است.

 

عینک موتورسواری

رشته ورزشی موتورسواری در مکان‌های صعب العبور مانند کوهستان از جمله رشته‌هایی است که عینک ورزشی کاملا متناسب با این نوع فعالیت را می طلبد.

یک عینک استاندارد برای این ورزش باید دارای لنز دو جداره با خاصیت ضد بخارگرفتگی و ضد مه با قابلیت تعویض لنز که بتوان در صورت نیاز آن را به حالت آفتابی تغییر داد و همچنین سیستم تهویه داخلی و قابلیت اتصال به کلاه ایمنی را دارا باشد.

 

عینک تنیس

در این رشته ورزشی، تمرکز و خوب دیدن و عکس العمل به موقع حرف اول را می‌زند.

عینک های مورد استفاده در این رشته باید خاصیت‌های ویژه‌ای را داشته باشد از جمله می توان به راحتی و سبک بودن، دسته‌های قابل انعطاف، محافظت صد درصدی در برابر اشعه یو وی بدون اینکه تیرگی دید را برای ورزشکار به ارمغان بیاورد و همچنین دارا بودن تکنولوژی روز دنبا از ویژگی‌های این نوع عینک باید باشد.

 

عینک دوچرخه سواری

دوچرخه سواری از آن دسته فعالیت‌هایی است که مردم عادی هم به خصوص در کشورهای توسعه یافته‌تر علاوه بر کسانی که به طور حرفه‌ای این ورزش رادنبال می‌کنند روزانه این فعالیت را انجام می‌دهند؛ برای رفتن به خرید، رفتن به محل کارو غیره.

یک عینک ویژه دوچرخه سواری خوب باید خواصی نظیر گستره دید مناسب با بهره‌گیری از لنزهای بزرگ با فریم حداقلی، قدرت محافظت در برابر اشعه یو وی، لایه جلوگیری کننده از ورود عرق از پیشانی یه داخل چشم، تهویه مناسب و همچنین قابلیت نصب لنزهای طبی بر اساس شماره چشم فرد را دارا باشد.

 

گروه اپتیک جهانبان و گالری فرد، ارائه کننده انواع عینک های طبی، آفتابی، طبی-آفتابی و ورزشی از برندهای مطرح جهان، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.