حفاظت از چشمان در عصر رسانه‌های دیجیتال

مقالات

در سال‌های اخیر کار کردن با کامپیوتر، موبایل و تبلت با زندگی کاری و شخصی ما گره خورده و به صورت غیرقابل تفکیکی درهم تنیده شده است و به نظر می‌رسد ابزارهای الکترونیکی، زندگی امروز به ویژه شرایط بینایی بشر را به چالش کشیده‌اند.

چشم انسان امروز، در شرایط پرفشار و آسیب‌پذیری قرار گرفته است، زیرا فاصله کار با ابزار الکترونیکی به مراتب نسبت به فاصله مطالعه هنگام استفاده از کتاب یا روزنامه کمتر است و چشم مجبور است در تمام لحظات به سرعت خود را برای دیدن فواصل مختلف نزدیک، خیلی نزدیک، دور و دورتر و برعکس تطبیق دهد. اما آیا فشارهای وارد شده به چشم، بینایی انسان را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

محمود جهانبان بنیانگذار و مدیرمجموعه اپتیک آی گلسز”eyeglasses”  معتقد است، همگام با گسترش و توسعه فناوری‌های روز دنیا، مردم از مزایا و معایب آن نیز آگاهی پیدا می‌کنند. وی که در زمینه عینک‌های کاهنده خستگی و استرس چشم، صاحب مطالعات گسترده و تجربیات میدانی و اجرایی است، از استقبال روزافزون مردم از محصولات مربوط به دید بهتر در ایران خبر می‌دهد. او کامل‌ترین تجهیزات و نرم افزارهای خاص اصلاح اختلالات دید را از کمپانی‌های صاحب نام این صنعت از کشورهای آلمان و فرانسه و بلژیک گرد آورده و عنوان مدیریت اولین مجموعه دارنده گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۰۸ در این زمینه از موسسه " توف نورد" آلمان در ایران را داراست.

به گفته وی، بحث عینک‌های کاهنده خستگی و استرس چشم از دو نظر قابل بررسی است. یکی از نظر اپتیکی و به منظور جلوگیری از فشارهای وارد شده به چشم و موضوع دیگر پرتوهای قابل رویت و همچنین پرتوهای غیرقابل رویت که این مساله نیز بیشتر گریبان‌گیر مردم این روزگار به ویژه در ارتباط با وسایل و ابزارهای الکترونیکی است قابل بررسی است.

به گفته وی، از نظر اپتیکی، عینک‌های کاهنده خستگی و استرس چشم موجب روان‌تر عمل کردن تطابق چشم می‌شود و فشار وارده به ماهیچه‌های کنترل کننده عدسی طبیعی چشم را کاسته و موجب کاهش خستگی چشم در اثر انتقال نقطه دید از نزدیک به دور و یا برعکس می‌شود.

چنانچه از لحاظ اپتیکی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، عینک‌های کاهنده خستگی و استرس چشم برای افراد ۳۰ تا ۴۰ سال می‌تواند مفید واقع شود که البته باید در زمان سنجش بینایی تست‌های لازم انجام شود و در صورتی که چشم آن‌ها واکنش مثبت به این آزمایش یا تست نشان دهد، واجد شرایط استفاده از این عدسی خواهند بود.

وی افزود: اما چنانچه بخواهیم از منظر نورهای قابل رویت و غیرقابل رویت به ویژه نورهای ساطع شده از ابزارهای جدید دنیای امروز یعنی گوشی‌های هوشمند، و دیگر وسایل الکترونیکی به موضوع نگاه کنیم، عینک‌های نسل جدید که دارای فیلترهای خاص هستند برای همه افراد اعم از کودکان، نوجوانان و جوانان با سن کمتر از ۳۰ سال و با توجه به میزان استفاده آن‌ها از ابزارهای الکترونیکی ضروری است. با نگاه دقیق به نورهای ساطع شده از صفحه‌های نمایش وسایل الکترونیکی می‌توان فهمید که این پرتوها به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

پرتوهای قابل رویت

پرتوهای قابل رویت که نیاز اولیه بینایی انسان است و موجب درک دقیق احساس بینایی می‌شوند. در حقیقت در صورتی که این پرتوها وجود نداشته باشند، ما نمی توانیم چیزی را ببینیم.

همانطور که می‌دانید، منبع اصلی پرتوهای قابل رویت در طبیعت، نور خورشید است که ما آن را به نام آفتاب می‌شناسیم و در مرحله بعد نیز با غروب خورشید، منابع مصنوعی نور، مانند نور انواع لامپ‌ها موجب دیدن اجسام می‌شوند. در تجزیه‌ی علمی نورهای قابل رویت که به نور سفید معروف هستند، می‌توان فهمید که نور سفید ترکیبی از سه طیف اصلی نور یعنی قرمز، سبز و آبی است که نور آبی از طول موج کوتاه‌تری نسبت به سبز و قرمز برخوردار است و به همین دلیل دارای انرژی بیشتری است و در نتیجه می‌تواند قابلیت نفوذ و نهایتا" آثار تخریبی نیز داشته باشد.

بنابراین در عدسی عینک‌های کاهنده‌ی خستگی و استرس چشم فیلتری برای کاهش میزان عبور نور آبی یا blue light  تعبیه می‌شود تا در ساعت‌های متوالی زیادی که از وسایل الکترونیک استفاده می‌شود، شرایط ایمن برای چشم را ایجاد کند.

پرتوهای غیرقابل رویت

پرتوهای غیر قابل رویت در تجزیه امواج الکترومغناطیس، به دو بخش مادون قرمز و ماوراء بنفش تقسیم می‌شوند که انسان توانایی دیدن این پرتوها را ندارد. حال نوعی از امواج ساطع شده از صفحات نمایش وسایل الکترونیک را به نام امواج الکترومگنتیک می‌شناسیم که دارای خواص امواج غیرقابل رویت هستند. این پرتوهای غیرقابل رویت معمولا زمانی که منبع آن در فاصله کمتر از یک متری کاربر قرار دارد، می‌تواند آسیب‌رسان باشد. بنابراین استفاده از انواع تلویزیون‌ها که در فاصله بیش از یک متر از کاربر قرار می‌گیرند، برای چشم فاقد آثار تخریبی است.

تلفن‌های هوشمند، تبلت، لپ تاپ، و کامپیوترهای خانگی به علت اینکه در فاصله کمتر از یک متر نسبت به چشم کاربر قرار می‌گیرند، می‌توانند در چشم آثار منفی ایجاد کنند که یکی از عوارض ملموس و فوری آن خشکی چشم است که در درازمدت می‌تواند منجر به عوارض دیگری شود.

در عینک‌های کاهنده‌ی خستگی و استرس چشم، فیلتر ممانعت کننده از عبور این پرتوها نیز اعمال می‌شود تا عاملی برای پیشگیری از عوارض یاد شده باشد.

استفاده ازعینک‌های کاهنده خستگی و استرس چشم ضمن ایجاد وضعیت دیدن راحت و شرایط ایمن برای سلامتی چشم (در دوره سنی ۳۰ تا ۴۰ سالگی) بستر مناسبی را به منظور استفاده از عدسی‌های پروگرسیو یا تدریجی که از الزامات ضروری دید برای افراد بالای ۴۰ سال است،  فراهم می‌کند.

در دنیای امروز میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند بیشتر می‌شود و چون فاصله استفاده از این وسایل نزدیک‌تر از فاصله‌ای است که انسان به طور طبیعی به آن احتیاج دارد، در نتیجه چشم برای عمل تطابق بیشتر درگیر می‌شود و در نتیجه چشم تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد.

برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این تغییر ملموس سبک جدید زندگی می توانید از مشاوره‌های محمود جهانبان متخصص و چهره شناخته شده در ارائه دید بهتر وعیوب چشم بهره مند شوید. امکانی که بسیاری از اختلالات چشم را به مدد مشاوره‌های علمی و ابزارهای پیشرفته و تولیدات شخصی ساز برطرف کرده و دید کامل را برایتان به ارمغان می‌آورد.