خلبانان باید چه نوع عینک آفتابی استفاده کنند؟

زمانی که به خلبانان و عینک آفتابی فکر می‌کنید قطعا به یاد عینک های معروف خلبانی می‌افتید اما این تنها مدل عینکی نیست که خلبانان از آن استفاده می‌کنند.

انتخاب یک عینک آفتابی مناسب برای خلبانان از دو جنبه اهمیت فراوانی دارد؛ یکی محافظت از چشمان آن‌ها در برابر نور خورشید و دیگری ضمانت برای داشتن یک پرواز امن و رساندن مسافرین به مقصد.

فریم عینک آفتابی برای خلبانان

مدل فریم خلبانی بسیار در این بین محبوب است و اکثر خلبانان ار این نوع فریم استفاده می‌کنند اما در واقع خلبانان می‌توانند از هرگونه فریم دلخواه خودشان استفاده کنند و این در واقع که مساله شخصی است.

خلبانان از هدست‌ها و ابزار گوناگون ارتباطی در طول پرواز بر روی سر خود استفاده می‌کنند و فریم عینکی که انتخاب میکنند باید با این لوازم تطابق داشته باشد و در واقع نوع هواپیمایی که خلبان با آن پرواز می‌کند نیز در این انتخاب موثر است به عنوان مثال خلبان یک هواپیمای جنگی فریم متفاوتی نسبت به یک خلبان هواپیمای مسافربری نیاز دارد.

به طور کلی فریم‌های بزرگتر به دلیل پوشش بیشتر و بهتر در برابر اشعه‌های خورشید کارایی بالاتر و بهتری خواهند داشت و در مواردی که عینک‌ها کوچکتر باشد این گونه اشعه‌ها می‌تواند از گوشه‌های عینک وارد شده و به چشم آن‌ها آسیب وارد کند بنابراین فریم‌های بزرگتر می‌تواند انتخاب بهتری به حساب بیاید.

کدام گونه از عینک‌های آفتابی مورد نیار خلبانان است؟

خلبانان لزوما نیاز ندارند که از گونه و مدل خاصی از عینک‌های آفتابی استفاده کنند. به طور کلی و عمومی توصیه می‌شود تا خلبانان از عینک‌هایی استفاده کنند که محافظت 100 درصدی در برابر اشعه‌ یو وی را دارا باشد.

خلبانان می‌توانند نوع شیشه‌ای و یا پلاستیکی عینک آفتابی را انتخاب کنند و حتما باید رنگ لنزها به گونه‌ای باشد که تاثیر مثبت و درستی روی دید آن‌ها داشته باشد.

اداره هوانوردی فدرال توصیه می‌کند که هر عینکی با طیف رنگی خاکستری، سبز-خاکستری و یا قهوه‌ای کارایی خوبی در این زمینه دارد. در این بین طیف رنگی خاکستری نسبت به دیگر رنگ‌ها ارجحیت دارد.

این سازمان می‌گوید که خلبانان هرگز نباید عینک‌هایی با رنگ های آبی، کهربایی زرد، نارنجی و یا رنگ‌هایی از این قبیل که باعث افت کیفیت دید آن‌ها می شود استفاده کنند. اضافه بر آن رنگ هایی که از ورود بیش از 85 درصد نور جلوگیری به عمل می‌آورند نباید مورد استفاده قرار گیرد.

در حالی که لنزهای پلاریزه برای استفاده معمول بسیار کاربردی هستند (مانند فعالیت‌هایی همچون  رانندگی، ماهیگیری و ...) اما خلبانان نباید از اینگونه لنزها استفاده کنند چراکه باعث انحراف نور و دید برای آن‌ها خواهد شد.

گالری فرد و گروه اپتیک جهانبان با سابقه طولانی و درخشان در زمینه ارائه خدمات و فروش انواع عینک‌های طبی و آفتابی از بهترین و معتبرترین برندهای جهان آماده ارائه مشاوره و خدمت رسانی به شما عزیزان است.

ترجمه: احمد عباسی