اشعهUV  چیست و چگونه از چشمان خود در برابر آن محافظت کنیم؟

اشعه‌ فرابنفش، ماوراء بنفش و یا "یو وی" یکی از اشعاتی است که از خورشید ساطع می‌شود و می‌تواند آسیب‌هایی را به پوست و چشم ما وارد کند.

اشعه "یو وی" به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • 1.    UVA
  • 2.    UVB
  • 3.    UVC

نوع سوم این اشعه یعنی "uvc" به طور کامل توسط لایه "اوزون" جذب می‌شود اما دو گونه دیگر از اوزون رد شده و می‌تواند باعث آسیب هایی برای بدن ما شود.

نکته جالب اینجاست که بدانید این اشعه تنها در زمانی که شما در مقابل تابش مستقیم نور خورشید هستید با شما کار ندارد بلکه حتی در روزهای ابری و یا حتی زمانی که در سایه هستید می‌تواند چشم شما را اذیت کند و نکته جالب‌تر اینجاست که 40 درصد جذب این اشعه زمانی رخ می‌دهد که شما در معرض تابش مستقیم نور خورشید نیستید، لذا استفاده از عینک‌های آفتابی مناسب و استاندارد که بتواند این اشعه‌های مضر را رفع کند بسیار اهمیت دارد.

بهترین و ایده‌ال ترین راه محافظت از چشم در برابر "یو وی" استفاده از عینک آفتابی مناسب و استاندارد است.

نکات مهم در انتخاب یک عینک آفتابی مناسب

1 محافظت 100 درصدی در برابر اشعه ماوراء بنفش

مهمترین فاکتور در انتخاب یک عینک آفتابی این است که در اطلاعات آن درج شده باشد که این عینک 100 درصد اشعه UV یا همان ماوراء بنفش خورشید را جذب می‌کند.

 2 میزان پوشش دهی فریم و عدسی مهم است

بهتر است عینک هایی را استفاده کنید که هم پوشانی بیشتری با چشمان شما دارند و باعث می‌شوند تا UV کمتری از اطراف و گوشه‌های عینک به چشم شما برسد.

3- عینک آفتابی برای کودکان واجب است

شاید بسیاری برای زیبایی و خوش تیپ بودن فرزندشان برای آن‌ها عینک آفتابی تهیه می‌کنند اما نکته مهم اینجاست که بدانید میزان آسیب‌پذیری کودکان در برابر اشعه "یو وی" بیشتر است پس   به‌منظور پیشگیری از آسیب دیدن چشم کودکان، برای آنها عینک‌هایی با قدرت محافظت ۱۰۰ درصدی در برابر UVA و UVB خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:

آثار مخرب اشعه‌ی ماورا‌بنفش روی چشم کودکان 

4 عینک های آفتابی با خواص ویژه

می‌توانید بسته به نوع فعالیتی که عموما دارید عینک هایی با ویژگی‌های خاص تهیه کنید؛ مانند پلاریزه و یا بلوک کننده نور آبی و غیره ( در این باره در بخش مقالات سایت جهانبان و یا مشاوره با کارشناسان ما اطلاعات بیشتری را می‌توانید کسب کنید)

بیشتر بخوانید:

پلاریزه، بلاک کننده نور آبی و یا آیینه‌ای؛ کدام عینک آفتابی را بخریم؟

با عینک آفتابی از ۵ بیماری چشم جلوگیری کنید

4 حقیقت جالب درباره عینک آفتابی که شاید ندانید!

سخن پایانی اینکه اهمیت دادن به چشمان خود برای تداوم کیفیت زندگی امری بسیار ضروری است که می‌تواند خرسندی و حال خوب شما را در پی داشته باشد.