۹۴/۳/۲۳ - مجله آسیا - ارتقای دانش عمومی چشم ضرورتی برای زندگی امروز است - عیوب انکساری چشم

ارتقای دانش عمومی چشم 

donyaye eqtesad21 3 94ضرورتی برای زندگی امروز است

(محمود جهانبان – متخصص اپتیک )

در این شماره به عیوب انکساری چشم بطور خلاصه اشاره می شود.

به صورت عام عیوب انکساری شایع شناخته شده عبارتند از :

دوربینی

نزدیک بینی

آستیگماتیسم

پیرچشمی

دوربینی : در نوع عیب انکساری دوربینی با اشاره به مطالب قبلی در مورد عملکرد سیستم اپتیکی چشم ، فاصله کانونی چشم بلندتر از طول محوری آن شده و موجب تشکیل  تصاویر ناواضح روی پرده شبکیه می شود که نتیجتا " منجر به تاری دید به ویژه در فواصل نزدیک خواهد شد.

این عیب انکساری چشم با استفاده از عینک هایی که عدسی های همگرا در آن بکار می رود اصلاح میشوند ، مطمئنا" توان عدسی اصلاحی تجویز شده ارتباط مستقیم با میزان دور بینی (افزایش طول فاصله کانونی چشم ) دارد. بنابراین تناسب میزان دور بینی در افراد مختلف با عدسی های اصلاحی می تواند منجر به دریافت عینکی با عدسی های ضخیم و یا نازک بشود که در انتخاب عینک نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

درصورتیکه افراد در دوره سنی کودکی ، دچار دوربینی بشوند به دلیل قرار گرفتن در سن رشد ، اگر عیب انکساری چشم آنها به موقع تشخیص داده نشود امکان ایجاد اختلالات دیگری مانند آمبلیوپی ، انحراف و یا دوبینی وجود دارد . لذا کودکان حتی اگر در شکل ظاهر چشمانشان مشکلی دیده نشود ملزم به کنترل های دوره ای از سن سه سالگی هستند که برای اجتناب از ایجاد اختلالات گفته شده دوره های شش ماهه ی معاینه بهترین پیشنهاد است .

ضمنا " در هر شرایط سنی در دوره رشد ، تغییر در شماره چشم ایجاد می شود که برای کنترل دقیق و دائمی کماکان تا محدوده سنی 21 سالگی نیازمند به معاینه ی دوره ای هستند.

اشاره به این موضوع نیزالزامیست که صرفا" نسخه تجویز شده تاثیر کامل در اصلاح این اختلال بینایی را ندارد چرا که نوع عدسی انتخاب شده که اصولا" در عینک فروشی ها اتفاق می افتد می تواند تاثیر بسزایی در رفع این اختلالات بینایی داشته باشد ، همچنین رعایت اصول دیگری نیز در ساخت عینک از اهمیت ویژه  برخورداراست که نباید دور از نظر باشد.

بنابراین در زمان تهیه عینک ، اطلاعات کافی در مورد امکانات موجود می تواند افراد را به نتیجه مطلوب برساند

واحد مشاوره گروه اپتیک آی گلسز پاسخگوی سوالات شما در www.eyeglasses.ir می باشد.