آیا مطالعه در نورکم باعث بالا رفتن شماره عینک می شود؟

 همیشه گفته‌اند که در جای کم‌نور مطالعه نکنید زیرا که چشمتان ضعیف می‌شود.

نور مناسب در هنگام مطالعه یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای سلامت و راحتی چشم است.

بیایید با هم نگاهی علمی تر و موشکافانه‌تر به این مساله داشته باشیم و جنبه‌های آن را بررسی کنیم.

هنگامی که وارد یک محیط نسبتا کم نور می‌شوید ورودی نور یا همان مردمک چشم شما برای اینکه بتواند نور بیشتری را از محیط جذب کند گشاد می‌شود و این امر باعث می‌شود تا چشم شما نور مناسب برای دیدن اطراف را دریافت کند.

درهنگامی که قصد مطالعه دارید چشم باید تمرکز و فوکوس کافی روی مطالب داشته باشد و برای این منظور ماهیچه‌های کنترل‌کننده‌ی لنز چشم به حالت انقباض در‌ می‌آیند.

به همین دلیل زمانی که شما قصد دارید کتاب، روزنامه یا هر نوشته‌ای را بخوانید اگر نور محیطی که در آن هستید کم یا نامناسب باشد عضلات چشم شما بیشتر خسته ‌می شود و می‌تواند عوارضی همچون سردرد ، قرمزی و سوزش چشم، تاری دید، احساس گیجی و غیره را به دنبال داشته باشد. البته این عوارض پایدار و ماندگار نیستند و با استراحت از بین می‌روند.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که مطالعه در نور کم باعث بالا رفتن نمره و شماره عینک نمی‌شود اما تکرار این امر در درازمدت می‌تواند تاثیراتی روی قدرت دید شما و یا حتی ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سردردهای مزمن شود.

همچنین مطالعه در نور زیاد از حد نیز مناسب نیست و باعث خستگی چشم می‌شود و بهتر است هنگام مطالعه برای حفظ سلامت چشمانتان شرایط مناسب را فراهم کنید.

فاصله مناسب نوشته یا کتاب با چشم چقدر است؟

فاصله مناسب کتاب یا نوشته نیز در هنگام مطالعه از جمله عوامل مهم در سلامت چشم است.

فاصله درست و استاندارد هنگام مطالعه 20 الی 40 سانتی متر است. اگر در این فواصل برای دیدن و خواندن مشکل دارید باید حتما برای سنجش بینایی خود و دریافت یک عینک مناسب با نیاز چشمتان اقدام کنید.

کنترلهای بینایی در این مجموعه بطور رایگان و دوره‌ای برای مخاطبین خود انجام می‌شود.