نوروز ۹۱ - روزنامه جام جم - چرا بايد پيش از بستن چمدان سفر از داشتن عينك آفتابي مناسب و استاندارد اطمينان حاصل كرد؟

 

چرا بايد پيش از بستن چمدان سفر از داشتن عينك آفتابي مناسب و استاندارد اطمينان حاصل كرد؟جام جم نوروز 91

سفرهاي زميني و جاده اي يكي از برنامه هاي اصلي خانواده هاي ايراني در تعطيلات نوروز است. بسياري از خانواده هاي ايراني روزها و هفته ها پيش از تعطيلات نوروز در صدد تدارك برنامه ها و تامين كالاهاي مورد نياز براي سفري آسوده و به ياد ماندني بر مي آيند.

يكي از كالاهاي اساسي مورد نياز در سفرهاي زميني عينك آفتابي است. به جرات مي توان گفت پيش از بستن چمدان سفر بايد از داشتن عينك آفتابي مناسب و استاندارد اطمينان حاصل كرد. بروز بسياري از حوادث و تصادفات جاده اي در اثر استفاده نكردن از عينك آفتابي مناسب می باشد. اهميت و نقش اساسي عينك آفتابي استاندارد در دريافت ديد اطمينان بخش و ايجاد شرايط امن براي یک رانندگي آسوده به هيچ عنوان قابل انكار نيست.

با توجه به نزديكي تعطيلات نوروز و اهميت استفاده از عينك آفتابي مناسب در سفرهاي زميني ، آقای  محمود جهانبان به عنوان متخصص اپتيك و دارنده تنها مجموعه ي كامل استاندارد ساز ي شده در سطح كشور به چند سوال ما پاسخ می دهند.

آقاي جهانبان استفاده از عينك آفتابي استاندارد در تامين ديد راحت و مطمئن چه اهميتي دارد؟

با در نظر گرفتن شروع فصل گرما و تابش شديد آفتاب و با توجه به وضعيت كنوني لايه ي اوزن كه منجر به رسيدن ميزان بالاي اشعه ي نامرئي ماورائ بنفش به سطح زمين شده است ، استفاده از عينك هاي آفتابي از دو جنبه حائز اهميت است.

جنبه ي اول محافظت از چشم در برابر شدت نورهاي مستقيم همچنين نورهاي مرئي غير مستقيم بازتابش يافته از سطوح شفاف . نورهاي مرئي مستقيم عامل اوليه ي ايجاد حس بينايي در انسان هستند. ولي تا اندازه اي كه شدت آن متعادل باشد. هنگامي كه شدت نورهاي مرئي مستقيم موجب ايجاد عوارضي مانند كوچك نمودن چشم و يا عوارضي ظاهري مانند آبريزش، خارش يا سوزش گردند عينك آفتابي مي تواند باعث تعديل شدت نور شود.اگر افراد در محيط هايي با شدت نور زياد قرار گيرند و دچار عوارض ياد شده شوند نياز به يك عينك آفتابي براي كاهش شدت نور مستقيم دارند. .

بخش دوم نورهاي مرئي غير مستقيم است. نورهاي مرئي غير مستقيم كه همان نورهاي قطبيده ( پلاريزه) هستند. اينگونه نورها در شرايط خاص به ويژه هنگام رانندگي منجر به ایجاد اختلال در ديد بر اثر خیرگی  مي شود. وجود فيلتر حذف اينگونه نورها در عينك آفتابي مي تواند نقش بسزايي در دريافت ديدبدون اختلال و خیرگی داشته باشد.

جنبه ي دوم تشعشعات نامرئي است. آن بخش از تشعشات خورشيد است كه در تحليل ماهيت آن به اين نتيجه مي رسيم كه بر خلاف نورهاي مرئي بخشي از اين تشعشعات مي تواند آسيب هاي جدي و جبران ناپذيري را به چشم افراد وارد كنند. وجود فيلتر هاي مخصوص ممانعت كننده از عبور آن اهميت بالايي در كابري عينك هاي آفتابي دارد.

آن دسته از افرادي كه از عينك آفتابي طبي استفاده مي كنند چگونه مي توانند نياز خود به عينك آفتابي را برطرف كنند؟آيا استفاده از عينك فتوكروميك كه در معرض تابش آفتاب تيره مي شود مي تواند راه حل درستي باشد؟

مسلما" خير. چرا كه عينك هاي فتوكروميك حتي در پيشرفته ترين حالتشان نيز نمي توانند كارايي عينك آفتابي را داشته باشند. چرا كه دامنه ي تغيير رنگ در فتوكروميك ها بين حداقل 10 % تا حداكثر 80% است.در محيط هاي كم نور حداقل 10% رنگ آن موجب كاهش كيفيت ديد افراد شده و ميزان حداكثر رنگ آن نيز در صورتي كه افراد در فضاي باز قرار گيرند، قابل استفاده است. به اين مفهوم كه در فضاي داخلي اتومبيل اين نوع عدسي ها امكان تغيير رنگ را ندارند، بنابراين به هيچ عنوان نمي توانند هنگام رانندگي كارايي يك عينك طبي-آفتابي را داشته باشندضمن اينكه در اين عدسي ها( فتوكروميك ها) امكان اعمال فيلتر حذف نورهاي قطبيده (پلاريزه) وجود ندارد كه خود اين موضوع مزيد بر علت جامع نبودن فتو كروميك ها در رفع تمام نيازهاي يك عينك آفتابي است.

پيشنهاد علمي و تخصصي براي افرادي كه از عينك طبي استفاده مي كنند داشتن يك عينك با عدسي بي رنگ و طبي براي محيطهاي كم نور و يك عينك طبي- آفتابي براي محيط هاي باز و رانندگي است.

 

افراد پير چشم و افرادي كه علاوه بر عينك ديد دور، براي دريافت تصاوير نزديك (به طور مثال صفحه ي كيلومتر شمار اتومبيل) نيز از عينك ديد نزديك استفاده مي كنند چگونه مي توانند يك عينك طبي- آفتابي تهيه كنند.

قطعا" بهترين انتخاب براي اين گروه از افراد يك عينك تدريجي آفتابي است. استفاده از يك عينك تدريجي آفتابي براي افراد بالاي چهل سال كه بسته به سن و سالشان بخشي از تطابق چشم خود را از دست داده اند بسيار سودمند و با ارزش است.به اين علت كه اين گروه از افراد با استفاده از اين نوع عينك مي توانند تمام اختلالات ناشي از عيوب انكساري چشمانشان را به همراه اختلالات ناشي از قرار گرفتن در محيط هاي پرنور را يك جا برطرف كنند.عينك تدريجي- آفتابي مناسب براي اين افراد مي تواند 5 فاكتور مهم و اساسي مشكلات ديد را برطرف كند. 1- اصلاح عيب انكساري چشم در ديد دور2- اصلاح پير چشمي و دريافت دامنه ي ديد كامل شناخته شده براي چشم3- كاهش شدت نور مرئي مستقيم4- برطرف كردن اختلالات ديد  ناشي از خیرگی که نورهای قطبیده و غیرمستقیم ایجاد می نمایند 5- حذف صدماتي كه در اثر مجاورت چشم با تشعشعات نامرئي ( اشعه ي ماوراي بنفش uv)که آسيب رساننده به چشم می باشد

مجموعه ي اپتيكي شما در كدام يك از زمينه هاي ياد شده فعاليت دارد؟

مجموعه ي آي گلسسز  تنها مجموعه ي كامل و استاندارد سازي شده در سطح كشور است كه در تمام موارد ياد شده فعاليت دارد. ما ابتدا به نياز سنجي و سنجش بينايي رايگان از افراد پرداخته و پس از در نظر گرفتن نيازهاي مراجعه كنندگان و مشاوره ي علمي و تخصصي و رايگان  ، در لابراتوار مجموعه كه به فناوري روز دنيا تجهيز شده است به ساخت عينك مورد نياز افراد مي پردازيم.

در نهايت حرف پاياني با شما

پيشاپيش فرارسيدن نوروز را تبريك مي گويم و براي تمام هموطنان تعطيلات و سفري خوش را آزومندم.    

 

دفتر مرکزی : خیابان فلسطین بین میدان فلسطین و چهارراه بزرگمهر پلاک 372

تلفن 6-66418003

بخش بازرگانی 66460760

وب سایت www.eyeglasses.ir

پست الکترونیکی :این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید