مجله آسیا - ارتقای دانش عمومی چشم ضرورتی برای زندگی امروز است - پیرچشمی - ۹۴/۴/۱۶

ارتقای دانش عمومی چشم

ضرورتی برای زندگی امروز است

(محمود جهانبان – متخصص اپتیک )

پیرچشمی :

به اختلال دید نزدیک که موجب کاهش دید و تاری در فاصله خواندن و نوشتن می شود و معمولا" مربوط به فاصله قبل از 50 سانتی متری چشم است پیر چشمی گفته می شود.

این عیب انکساری چشم معمولا " از سن چهل سالگی بروز می کند و تا محدوده سن 55 الی 60 سالگی پیشرفت می نماید.

علت این نوع اختلال دید کاهش تدریجی خاصیت ارتجاعی عدسی چشم و ماهیچه های کنترل کننده آن ( ماهیچه های مژگانی ) می باشد.

در حقیقت با این تغییر ، قابلیت تطابق چشم کاهش یافته و باید اشاره کرد که تطابق چشم ، توانایی تغییر غیر ارادی عدسی چشم برای دیدن فواصل مختلف است ، بدین مفهوم که فرد در تغییر نقطه دید خود از دور به نزدیک و یا بالعکس از امکان تغییر قدرت عدسی چشم بهره برده و میتواند دید دقیقی را بدست آورد.

ناگفته نماند که این عملکرد چشم توانمندی دریافت واضح تصاویر در فواصل مختلف را در زمانی بسیار کوتاه میسر می نماید.

اصولا" وقتی که افراد به مرحله پیرچشمی میرسند تنها باورشان این است که برای دیدن اشیاء در فاصله نزدیک دچار مشکل هستند و معمولا" این باور منجر میشود که به دریافت یک عینک برای دیدن نزدیک اکتفا می نمایند ، حال اینکه امروزه امکانات گسترده تری برای برطرف کردن پیرچشمی وجود دارد که از دیدگاه علمی پیشنهادات کاملتری نیز میتوان به آنها داد.

تنوع در چگونگی برطرف کردن اختلالات دید ناشی از پیرچشمی بسیار گسترده است . در بخش دیگری که مربوط به انواع عدسی ها می باشد توضیحات آن را میتوانید مطالعه نمائید.

علائم پیرچشمی : دید فرد در فاصله نزدیک تار میشود ، خستگی چشم به هنگام مطالعه ، شکایت از سرگیجه به هنگام مطالعه ، کاهش کنتراست در زمان مطالعه ، احساس نیاز به نور بیشتر به هنگام مطالعه.

علائم ذکر شده باعث ایجاد احساس نیاز به دریافت کالای کمک دید را در فرد ایجاد نموده و به همین دلیل استفاده از عینک هایی با عدسی های محدب که دارای بزرگ نمایی خاص هستند موجب پنهان شدن نیاز واقعی و علمی در فرد می شوند.

ضمنا" استفاده از عینک های آماده مطالعه یا داروخانه ای به دلیل پائین بودن کیفیت عدسی های آن و همچنین عدم توجه و عدم اعمال مشخصات فردی بهیچوجه استاندارد نبوده و استفاده از آن پیشنهاد نمی شود.

واحد مشاوره گروه اپتیک آی گلسز پاسخگوی سوالات شما در www.eyeglasses.ir می باشد.