آثار مخرب اشعه‌ی ماورا‌بنفش روی چشم کودکان

بطور معمول حضور کودکان و نوجوانان در محیط‌های باز نسبت به افراد بزرگسال بسیار بیشتر است.

دلیل آن شکل زندگی این گروه سنی است و بی تردید برای برای رفت و آمد به مدرسه، بازی، ورزش و ... در محیطهای باز هستند، این موضوع باعث میشود که آنها بیشتر در معرض تابش اشعه‌ی ماورا‌بنفش قرار بگیرند.

با توجه به شفافیت بسیار زیاد چشم کودکان و عدم توانمندی کنترل ورود اشعه‌ی ماورا‌بنفش توسط لنز چشم آنها، این امواج مضر بطور نافذ به شبکیه‌ی چشم آنها میرسد، که میتواند شبکیه را دچار آسیب نماید.

قرار گرفتن  چشم کودکان در معرض تابش اشعه‌ی ماورا‌بنفش نیز همانند بزرگسالان میتواند منجر به ایجاد مشکلات در کوتاه مدت و دراز مدت شود.

به‌عنوان مثال خونریزی، تورم و حساسیت به نور و در موارد شدیدتر موجب فتوکراتیتیس (آفتاب‌سوختگی چشم) شده و در حالات پیشرفته‌تر به ضایعات بینایی تبدیل شده و موجب نگرانی کودکان و والدینشان شود، اما علايم آن بتدریج ظرف مدت ۴۸ ساعت برطرف میشود.

ولی باید دانست که قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماورا‌بنفش بصورت متناوب میتواند در دراز مدت باعث ایجاد مشکلات جدی‌تر در سلامت چشم و بینایی شود.

برای محافظت چشم کودکانتان حتما از عینکهایی که UVA و UVB رو فیلتر میکنند استفاده کنید و سعی در استفاده از کلاه با سایبان بلند و بازی در سایه هم میتواند کمک بیشتری کند، ولی هیچ‌یک از عوامل دیگر جایگزین مناسبی برای عینک نیستند.

در خرید عینک آفتابی برای کودکانتان سعی کنید آنها را در تصمیم نهایی برای انتخاب دخالت داده تا تامین سلیقه‌ی آنها رعایت شودو حتما از عینک‌های سبک و راحت استفاده کنید که این عوامل کودکانتان را به استفاده‌ی کامل از عینک بیشتر ترغیب میکنند، در آن صورت میتوانید از آرامش خاطر در مورد حفظ سلامت چشم کودکانتان لذت ببرید.

۲۷ ژوئن روز ملی عینک آفتابی است.

در روز ۲۷ و ۲۸ ژوئن معادل 6 و 7 تیرماه عینکهای آفتابی و طبی‌آفتابی در گالری فرد با ۸٪ تخفیف به‌فروش میرسد.