چگونه بهترین عینک آفتابی را انتخاب کنیم؟

در این مطلب قصد داریم شما را با 6 نکته ای که برای انتخاب یک عینک آفتابی مناسب باید بدانید، آشنا کنیم.

این موضوع را همه می‌دانند که استفاده از عینک آفتابی باعث می‌شود تا بتوانید در یک روز آفتابی دید بهتری نسبت به پیرامون خود داشته باشید حال شاید در جاده در حال رانندگی باشید و یا مشغول فعالیت‌های دیگر.

در هر حال انتخاب یک عینک آفتابی مناسب که محافظ مناسبی برای حفاظت از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید است بسیار حائز اهمیت است. اشعه ماوراء بنفشی که می‌تواند باعث آسیب‌های جزئی و یا جدی در چشمان شما شود.

در ادامه 6 فاکتور بسیار مهم را برای انتخاب یک عینک مناسب با هم مرور می‌کنیم:

1 – محافظت 100 درصدی در برابر اشعه ماوراء بنفش

مهمترین فاکتور در انتخاب یک عینک آفتابی این است که در اطلاعات آن درج شده باشد که این عینک 100 درصد اشعه UV یا همان ماوراء بنفش خورشید را جذب می‌کند.

2 – هرچه بزرگتر، بهتر

عینک‌هایی که از نظر شکل و فرم پوشش بیشتری را روی چشمان شما به وجود می‌آورند، مناسب‌تر هستند.

بهتر است عینک هایی را استفاده کنید که هم پوشانی بیشتری با چشمان شما دارند و باعث می‌شوند تا UV کمتری از اطراف و گوشه‌های عینک به چشم شما برسد.

3 – لنز‌های تیره‌تر محافظت بالاتری ندارند!

ممکن است که لنزهای تیره تر بسیار جذاب‌تر به نظر برسند اما در نظر داشته باشید لزوما لنزی که تیره تر است قدرت محافظت بالاتری ندارد.

4 – رنگ‌ها اهمیت ندارند!

برخی از لنز‌های عینک های آفتابی دارای رنگ‌های متفاوتی هستند. آن‌ها محافظت بیشتری ندارند اما می‌توانند کنتراست رنگ‌ها را افزایش یا کاهش دهند و می‌توانند برای رشته‌های ورزشی و یا کسانی که تیراندازی، بیسبال یا گلف بازی می کنند مفید بوده و یا اگر درست انتخاب نشوند موجب اختلال در دید شوند.

5 – لنز‌های پلاریزه بازتابش را قطع می‌کنند و نه اشعه ماوراء بنفش را

لنز‌های پلاریزه بازتابش نور خورشید از سطح آب یا شیشه اتوموبیل و با سطوح براق دیگر را کنترل می‌کند. این گونه لنزها محافظت بیشتری در برابر UV ندارند اما می‌توانند فعالیت‌هایی نظیر رانندگی و یا قایق‌سواری را ایمن‌تر و لذتبخش‌تر کنند.

6 – قیمت بسیار بالاه فاکتور مهمی نمی‌تواند باشد!

لزوما همیشه نباید عینک شما بسیار گران قیمت باشد تا کارایی خوبی داشته باشد. عینک های آفتابی با محافظت 100  درصدی UV می‌توانند گزینه مناسبی برای محافظت از چشمان شما باشند. 

 

منبع: آکادمی چشم پزشکی آمریکا

ترجمه : احمد عباسی