ماهنامه دنیای اقتصاد - مهر ۹۱ - اهمیت عینک در گردشگری

افراد بهنگام تصمیم گیری در مورد گردشگری یکی از انگیزه های مهمشان بازدید از مناطق موردنظر می باشد که باید توجه داشت چشم ، بینایی و استفاده از وسایل کمک بینایی موجب دریافت نتیجه ای مطلوب تر از سفرشان میگردد.

اشاره به نکات زیر می تواند به افراد کمک شایانی نموده تا با دریافت مطلوب کیفیت دید ، بهره بیشتری از سفرشان ببرند.

1 – افراد در دوره های متفاوت سنی می توانند با توجه به شرایط سنی خود از عینک های آفتابی مناسب استفاده نمایند. در این راستا اشاره به اینکه کودکان به دلیل شفافیت بیش از حد سیستم اپتیکی چشمانشان نسبت به تشعشعات مضر آسیب پذیرترند ، والدین ضمن اینکه به چشم و کیفیت بینایی خود اهمیت داده و به دنبال تامین تهیه عینک مناسب جهت گردشگری می باشند باید اهمیت ویژه ای نیز به سلامتی چشم کودکان خود داده و عینک مناسب ایشان  را تهیه نمایند .

2 – آنچه که در زمان تهیه عینک آفتابی مناسب باید در نظر گرفته شود عیوب انکساری چشم فرد گردشگر است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی ساخت عدسی های عینک ، افرادی که چشمانشان دارای عیوب انکساری می باشد می توانند از عینک های کاملتری که در آنها جنبه رفع عیوب انکساری چشم لحاظ گشته و هم جنبه کاهش شدت نور ، یعنی آفتابی بودن و همچنین فاکتورهای محافظت چشم در برابر پرتوهای غیرقابل رویت و آسیب رساننده به چشم در آنها رعایت شده است استفاده نمایند.

اشاره به این موضوع که افراد با سن بالاتر از 40 سال نیز می توانند از عینک هایی که کاملا" نیاز دید ایشان را از نزدیک ( مطالعه) تا بی نهایت ضمن آفتابی بودن .....؟ که موجب تعدیل پرتوهای مرئی گشته استفاده نموده تا هیچ گاه نقصی در کیفیت دیدشان وجود نداشته باشد.

3- درنظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی نیز در انتخاب عینک مناسب تاثیر بسزایی دارد. چراکه فرد گردشگر می تواند متناسب با منطقه مورد نظر مسافرتش در انتخاب عینک از فروشنده کمک بیشتری دریافت نماید.

به عنوان مثال اگر فرد به مناطق گرمسیر با هوای آفتابی یا شدت بالای نور سفر می نماید باید از عینک هایی استفاده نماید که در طبقه بندی رنگ عدسی در گروه 3 و یا 4 قرار میگیرد و یا اگر به مناطق سردسیر و یا مناطقی که بیشتر هوای آن ابری می باشد سفر کند باید از عینک  آفتابی استفاده نماید که عدسی آن را از نظر رنگ در گروه 2 قرار گیرد.

4 – اگر فرد گردشگر قرار باشد که با اتومبیل شخصی خود مسافرت نماید لازم است به نکات زیر توجه نماید.

درصورتیکه بیشترین زمان رانندگی فرد در ساعات روز باشد توصیه می شود از عینک های آفتابی استفاده نماید که ضمن اینکه دارای رنگ مناسب و متناسب با شرایط فوق الذکر باشد دارای فیلتر تک قطبی کننده نور نیز باشد و در صورتی که بیشتر ساعات رانندگی فرد در ساعات شب باشد نیز می تواند از عدسی های مخصوص استفاده در شب کمک گرفته تا دید مطلوب بدست آورد ضمنا" یادآوری مجدد این موضوع که اعمال قدرت دیوپتری لازم به تناسب عیب انکساری چشم فرد گردشگر نیز می تواند در کلیه عینک های ذکر شده میسر می باشد.